Mobieltjes met steeds meer megapixels en camera’s met ontelbaar veel functies. Het wordt steeds makkelijker om zelf een goede foto te maken. Waarom zou je als tuinontwerper of hovenier eigenlijk nog voor een professioneel tuinfotograaf kiezen? Vijf redenen (en voordelen!) op een rijtje.
1. Je hebt meer tijd om geld te verdienen
Juist op het moment dat tuinen op hun allermooist zijn, staat jouw hoofd totaal niet naar fotograferen. De lente en zomer zijn voor jou de piekmaanden. Je hebt vast betere dingen te doen dan met een camera tussen de planten liggen. Laat het werk eens over aan een professioneel tuinfotograaf die rustig de tijd neemt om voor jou een mooie tuinreportage te maken. Dan houd jij tijd over om geld te verdienen met iets waar je echt goed in bent.
2. Je hebt minder aan je hoofd
Een professioneel tuinfotograaf levert niet alleen een goede fotoreportage, maar neemt jou ook alle zorgen uit handen. Voorzie de fotograaf van de contactgegevens van de bewoners en diegene regelt alle planning rondom de fotoshoot. Van tevoren wordt het concept achter het tuinontwerp besproken, zodat alle belangrijke elementen aandacht krijgen. Jij hoeft verder nergens naar om te kijken.
3. Een professioneel fotograaf neemt de tijd
Als je zelf fotografeert, doe je dat vaak snel even tussen alle bedrijvigheid door. Er is weinig tijd, dus neem je dat felle zonlicht maar op de koop toe. Die harde schaduwen zijn natuurlijk niet bevorderlijk voor de kwaliteit van de foto’s. Een professioneel tuinfotograaf heeft alle tijd om een fotoreportage in te plannen en komt gerust nog eens terug als het licht op locatie toch tegen blijkt te vallen. Een professional durft op zo’n moment nee te zeggen, zodat jij uiteindelijk het beste resultaat uit jouw investering haalt.
4. Je straalt professionaliteit uit
De meeste tuinontwerpers hebben geen tas vol camera-apparatuur. Een professioneel tuinfotograaf heeft dat wel en weet daar ook mee om te gaan. Het belangrijkste gereedschap is de creatieve blik. Een fotograaf kijkt op een totaal andere manier naar de tuin dan jij en weet welke beeldelementen er nodig zijn voor een sterk beeld. Denk aan een strakke compositie, frisse kleuren en sfeer. Mooie foto’s geven een goede eerste indruk en stralen professionaliteit uit.
5. Potentiële klanten laten zich makkelijker verleiden
Een professionele foto met een wow-factor spreekt meer dan duizend woorden. Mensen laten zich veel makkelijker verleiden door sfeervolle fotografie dan een promotionele tekst. Denk maar aan de kracht van een goede fotoreportage bij het verkopen van een huis op Funda. Investeren in professionele fotografie betaalt zich uit in meer sociale media volgers en (potentiële) klanten.